גוגל אנליטיקס לחקלאים: Viridix מגייסת 750 אלף דולר

נגמרו משחקי הניחושים: הסטארטאפ הישראלי מסייע לחקלאים להפיק מקסימום תפוקה תוך חיסכון משמעותי של משאבים.

הסטארטאפ הישראלי Virdix (וירידיקס) רוצה לסייע לחקלאים לעבור מחקלאות מבוססות ניחושים ואינטואיציה לחקלאות מבוססת נתונים חיים מהשטח, על מנת לאפשר להם להפיק מקסימום תפוקה תוך חיסכון משמעותי במשאבים. מערכת הניטור והבקרה שהם פיתחו מנגישה מידע בזמן אמת ישירות מהשורשים של הצמחים באופן פשוט, מה שמאפשר לעקוב ולשלוט אחר פעולות ההשקייה בחווה.

היום (ג’) הודיעה החברה כי השלימה סבב גיוס ראשוני של 750,000 דולר בהובלת קרן ALTAIR ומשקיעים פרטיים בהם יהונתן אופנהיימר, רן חקלאי, צוק אברהם ואוהד פלוטניק.

Root Sense

חקלאות מבוססת דאטה

ניטור המידע מתאפשר על ידי פריסה של חיישני ה-RootTens שפותחו ב-Virdix. בעזרת החיישנים, ניתן לפתור את בעיית חוסר המידע שקיים היום בתחום, והעובדה שרק אחוז מזערי מהשטחים המושקים בעולם המערבי מנוטרים על ידי חיישנים. החיישן נבנה לדמות שורש של צמח, והוא יודע למדוד את זמינות המים באדמה, כלומר כמה הצמח צריך להתאמץ כדי למשוך מים מהאדמה (מדד שנקרא Tension ונחשב למדד המדויק ביותר לקביעת מדיניות השקייה). לדברי החברה, הם הצליחו להוריד את הצורך בתחזוקה למידה אפסית ולצמצם את העלויות לצרכן – החקלאי. כל הנתונים מהחיישנים עולים באופן אוטומטי לענן וזמינים דרך API לחברות אוטומציה וחברות DSS.

הטכנולוגיה מתבססת על חיישנים המוטמנים מתחת לאדמה, מה שמאפשר לאלו להרגיש את מה שצמחים מרגישים, בכל איזורי הגדול. בעזרת המידע שנאסף ניתן ליצור אופטימיזציה, להפיק יותר עם פחות משאבים ובמקביל להימנע מזיהום האדמה ומי התהום. יישום מעניין נוסף שפיתחה החברה נקרא איי-דריפר – טפטפת חכמה שלא דורשת חיבור לחשמל ויודעת לפתוח ולסגור את עצמה בהתאם לצורך של הצמח שאותו היא משקה במים.

Virdix נוסדה ב-2016 על ידי מור יגרמן (מנכ״ל) אריק שטרית (CTO), גל אשכנזי וטל מאור (סמנכ״ל פיתוח עסקי), ומונה כיום כ-7 עובדים המועסקים בחממה חקלאית בכפר רות. ״אנחנו מאמינים שמידע הנאסף צריך להיות נגיש לכל חברות ניהול החוות וחברות האוטומציה ולכן חשפנו את כל הנתונים דרך API שזמין דרך האינטרנט ואין צורך לעסוק בפריסת תשתיות חיישנים, בתקשורת או באנרגיה, אלא להתמקד באנליזה ובהגשת ערך לחקלאי״ – אומר מור יגרמן מנכ”ל ומייסד Viridix.

יש לציין ש-Virdix לא נמצאת לבד בשוק החקלאות הטכנולוגית, גם לא בישראל הקטנה; ניתן למצוא למשל את Saturas שממש לאחרונה השלימה סבב גיוס, שגם היא מפתחת חיישן חכם שמנחה חקלאים כמה מים בדיוק צריך כל עץ בנפרד. חברה נוספת שפועלת בתחום חקלאות העתיד היא Prospera שגייסה עד היום 22 מיליון דולר. הטכנולוגיה שלה מאפשרת לאסוף נתונים מהשטח באופן רציף ובצורה אוטומטית באמצעות חיישנים, כאשר הנתונים שנאספים מועלים לענן, שם הם עוברים ניתוח אוטומטי. בהתחשב בכך שכיום כ-70% מצריכת המים המתוקים הולכים להשקייה, אוכלוסית העולם גדלה ומקורות המים המתוקים רק מצטמצמים ומזדהמים, כנראה שיש מקום לכולם.